Bæring + yoga = sant!

Ja, du hørte riktig! Bæreyoga! Annie har startet opp Oslo Bæreyoga. Et utrolig spennende konsept og unikt i Norge hva jeg vet iallfall. Dette syns jeg alle i Oslo området burde sjekke ut. I dette innlegget er hun gjesteblogger og du får bli kjent med henne og hva bæreyoga er.

Hei! Jeg heter Annie, er 28 år gammel og det er jeg som har startet opp Oslo Bæreyoga!

Jeg begynte å bære April, datteren min, mitt første barn, da vi kom hjem fra barselavdelingen, for ganske nøyaktig ett år siden. April likte ikke at jeg la henne fra meg, og ville heller ikke sove i vogna. Dette forvirret meg veldig først – var det normalt? Skal ikke babyer liksom sove i vugger? Og vogner? Heldigvis hadde jeg gått til anskaffelse av en Ergobaby med spedbarnsinnlegg, og oppdaget at April roet seg godt i denne, og sov lange strekk av gangen. Og at det gav meg frie armer – genialt!

Etter en stund gikk jeg over til en Caboo – Ergobabyen ble for varm på sommeren. Jeg droppa vogna helt, og gikk all inn på bæring, det funka jo så bra. Men det var vanskelig å få aksept for valget fra familie og venner. Jeg følte det som om jeg hadde mislyktes på et vis, at jeg ikke hadde «fått til» vogn. Jeg fikk stadig vekk kommentarer som denne: «du kan ikke fortsette å bære rundt på henne slik, Annie, du sliter deg helt ut. Det gjør ikke noe at de skriker litt vet du.»

 

 

Men for meg er det omvendt. Det å la jenta mi ligge og skrike – dét sliter meg helt ut. Det får meg til å føle meg som en mislykket mor, og når jeg føler meg mislykket, blir jeg lei meg, og sint. Jeg blir sint på den eller det som får meg til å føle slike vonde ting – jeg blir sint på barnet mitt. Ingen god start på en livslang relasjon. Slik jeg ser det har bæring reddet forholdet mitt til April.
Bæring har fylt tilværelsen som småbarnsmor med følelse av mestring, bæring har vært nøkkelen inn til de dypeste gledene ved å få barn, til en verden av tilknytning, nærhet, mening og gjensidig tillit.

Nå, et år etter det første sjokket, er selvtilliten angående bæring robust nok til å tåle de mest skeptiske blikk. Nå får jeg kick av å motbevise myter om hva man kan og ikke kan gjøre når man har omsorg for et spedbarn. Løsningen er nesten alltid bæring, om det så kommer til matlagning eller hytteturer, bæring gir frihet og nærhet, samtidig, det er like genialt som det er naturlig. Som fører meg over til hvordan jeg fant fram til bæreyoga:

Jeg hadde trent yoga jevnlig i over åtte år før jeg ble mor, og jeg forsøkte meg på barselyoga. Men, som vi nå vet, April var ikke tilfreds med å bli lagt ned og ville ikke roe seg ved siden av meg på matta. De andre babyene lå bare der, ved siden av sine spreke mødre, noen sov tilogmed! Ikke mitt barn, å langt der ifra, jeg fikk ikke fred til å gjøre noen av øvelsene. Men jeg ville ikke gi meg, det måtte finnes en måte å tilfredstille både mitt behov for yoga og Aprils behov for nærhet på. Løsningen ble bæreyoga, altså yoga hvor du bærer babyen mens du gjør yoga. Med litt inspirasjon fra youtube, og en god porsjon eksprementering med eget barn på brystet, har jeg nå utviklet en serie modifisere yogaøvelser som gir en komplett yoga-opplevelse, for både mor/far og baby.Jeg vil gjerne dele denne deilige treningsformen med flere og starter opp Oslo Bæreyoga, på Vulkan i Oslo, nå i mai!

På bæreyoga gjør du tilpassede øvelser mens du bærer barnet ditt i bæresjal eller bæresele. De fleste babyer liker å høre på mors eller fars pust og roer seg raskt, og mange sovner. Du får alle fordelene ved vanlig yoga – styrke, avspenning og fornyet energi, samtidig som du kan være sammen med barnet ditt. Du behøver ikke ha trent yoga tidligere, men du bør ha fått litt styrke i bekkenmuskulaturen, hvis du har født for ikke så lenge siden.

Fra og med 2. mai blir det faste klasser fremover hver tirsdag kl 14.00 – 15.30, og hver fredag kl 09.00-10.30. Klassene holdes i Kyrre Texnæs studio på Vulkan, rett ovenfor Mathallen, i Oslo.

Tidene indikerer når vi har studioet for oss selv – selve yogatimen varer ca 45 minutter. Men kom når timen starter, så rekker du å stelle og mate knerten før vi begynner.

Du kan låne yogamatte, hvis du ikke heller vil ta med din egen. Hvis du ikke har eget bæresjal eller bæresele, så gi beskjed, så kan du få låne. Jeg kan også hjelpe deg med å få barnet godt på plass i bæretøyet. Så ikke la det stoppe deg om du er nybegynner i bæring! Jeg kan hjelpe deg.
Du kan melde deg på én eller flere klasser. Prisen er 130 kr pr klasse, som kan betales via vipps eller kontant ved starten av timen.

For mer informasjon om timene, og påmelding, eller har du spørsmål, besøk meg på facebook @oslobaereyoga
eller på nett: https://sites.google.com/site/baereyoga/

Håper vi sees!
Annie, og April

Share this post

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *